Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
To, co na rok staré kazetě „Smrtci“ udělalo lehký průvan, nyní otevírá stavidla vichřici, která působí na domácí černěkovové scéně ryzí zkázu. NÁV tak dostávají tak svému jménu, které označuje staroslovanské podsvětí, případně démona, jenž je zrozen nečistou smrtí.
„Arcizlo“ si uchovává primitivní tah, poháněný mohutným severákem, a o poznání lépe pracuje s koncepcí skladeb, které jsou promyšlenější a obratněji vysoustružené. Stále to ale smrdí sírou a kouřem, jen zvuk je čistší a ostřejší. Ačkoliv tu najdete spoustu dřevních elementů, je „Arcizlo“ o něco otevřenější dalším vlivům, podtrhujícím fakt, že těsto svých pekelných bohů, ve kterých se vzhlíží, NÁV hnětají svými vlastními pohyby a pečou ve vlastní kuchyni. Ačkoliv si pohrávají s žánrovými klišé, výsledek zní působí svěžím a spontánním dojmem.
Klipovka „False Messiah“ je novým věrozvěstem v tvorbě, která obsahuje rigidní blackmetalový riff a výborný nápad s trochu mumlanou, ale co se týče kadence přímo kulometnou modlitbou. Marně vzpomínám na dobu, kdy jsem slyšel blackmetalovou skladbu s hitovějším potenciálem. Tady NÁV řízli do živého. Citelně je znát i to, že kluci si se skladbami více pohráli po stránce aranžmá, najdete tu party velmi nenápadně podmáznuté klapkami nebo jiným způsobem. Není to přitom nic, co by vystavovali na odiv, jde o spíše o preciznější práci na pozadí. Tady mám pocit, že kapela nechtěla nechat nic náhodě a je si vědoma toho, že prvotina „Smrtci“ vzbudila u mnohých očekávání věcí příštích. „Arcizlo“ i díky tomu dříve nastavenou laťku směle přeskakuje.
Obecně jde říci, že deska má mnohem pečlivější zpracování, než debutová nahrávka. Ať už jde o vícehlasy, již zmíněné něžné zapojení kláves nebo ještě jemnější protkání žesťovou linkou v „Lost Kingdom“. Zvuk z Hromyho Low Resolution řeže přesně tak, jak má a někoho by možná mohlo zmást jméno Davida Zemana u masteringu. Ačkoliv se David v současnosti věnuje ponejvíce KALLE, jeho záliba v pekelných deskách není zapomenuta a péče obou dvou dokázala „Arcizlo“ katapultovat na jednu z řemeslně nejprecizněji ošetřených desek domácího černokovu.
Sestava zůstává stejná, ale už se tolik nešpekuluje, jaký obličej se pod černou hadrou vlastně nachází. Ivarg udělal svým přestupem záslužnou věc a duo Hrom & Herm mi zase potvrdilo teorii, že ať tihle dva sáhnou na cokoliv, tak jim to půjde. Ať je to pop, sludge, postrock nebo country, tak se jim pod rukama mění pískovec v diamanty té nejvyšší jakosti.
Jediné, co lze dílu vytknout, je, že ještě není na asfaltu. Grafické zpracování je parádní a je naprostá neúcta k jeho autorce, že dosud neexistuje také na velkém formátu. A opravdu bych si nedělal hlavu s tím, jestli se nejryzejší černý kov roku 2020 prodá. Prodá. A kdybyste potřebovali ještě další radu, tak splatter vinyl v barvách obalu by se k tomu hodil nejlépe.
1. March Towards the Dying Sun
2. False Messiah
3. Shadow of Man
4. Hang the Saints
5. Fallen
6. Lost Kingdom
7. The Enabler
8. Gaia
9. Looking Into Abyss
10. Pick Your Poison
Velmi solidní porce technického death metalu od původně thrash metalového tělesa z Chicaga. Parádní poměr instrumentálního honimírismu, metalové dravosti a mnohovrstevnatých, někdy až lehce chaotických struktur.
I na svém šestém albu jdou emaři z LA po textových i hudebních strukturách, které odráží emocionální témata jako jsou panické ataky, sociální úzkost a zármutek. Nově vedle post-hardcorových ingrediencí přidávají více indie rocku a výraznější basové linky.
Už jsem dlouho nebyl z nějaké desky tak nadšený. Nehorázně nařezaný agresivní hardcorepunk s téměř nezkreslenou kytarou a vražednými prdel nakopávajícími tempy hraničícími s fastcore kategorií rychlosti.
Aj keď by sa mohlo zdať, že koncept báťuškovského pravoslávneho black metalu je v roku 2025 zúfalo vyčerpaný, PATRIARKH tu prinášajú viaceré svieže momenty pokukujúce po širšom publiku. Určite si to zaslúži viacero vypočutí.
Depresivní hudba na pomezí black a doom metalu je živnou půdou pro různé one man projekty. „Of Darkness and Solitude“ je již šestým albem jednoho rozháraného Američana. Má to svou kvalitu, agresi i pěkně ponurou atmosféru.
Otázkou pro Portugalce GAEREA je, zda jejich black metal má být vizí osobitě vzletné formy, nebo je to jen teatrální snaha o dramatičnost. Té je totiž na aktuální desce opravdu hodně. A čeho je moc, toho je příliš. Minulá deska se mi zamlouvala více.
Další technický death metal. Povedený debut skupiny, za kterou stojí hudebníci se zkušenostmi, třeba bývalý bubeník FALLUJAH. I díky klavírním partům hodně rozmanité a proměnlivé dílo startuje zajímavou tematickou trilogii. Budu sledovat.